Monday, June 21, 2010

Parlimen Atau Kerajaan Runtuh Dulu

Parlimen Malaysia dilaporkan semakin nazak akhir akhir ini. Bermula dengan kebocoran beberapa tahun lalu, bangunan bersejarah itu kini semakin tidak berdaya. Ia seakan tidak mampu dipulihkan lagi. Kerajaan dalam dilema antara memilih menukar bangunan parlimen atau sekadar membaik pulih.
Membaik pulih adalah antara pilihan utama setakat ini. Seakan umNO bimbang jika bangunan ditukar mungkin ia petanda buruk untuk mereka. Walaupun ianya bukan hukum alam, tetapi bagi parti yang kuat kepercayaan dengan benda tahyul sangat mempercayai kemungkinan dan kaitan perkara perkara seumpama ini.

Apakah jika bangunan bertukar , maka kuasa di bangunan juga akan bertukar? Riak dan gelombang ke arah itu telah jelas dilihat. Petunjuk paling jelas ialah PRU 12. Secara teorinya, umNO yang beriman dengan teori RAHMAN juga mungkin tercari cari teori baru untuk menyambung nyawa mereka. Teori RAHMAn telah sempurna dengan tertabalnya Najib walaupun dengan penuh kesukaran hingga terpaksa meruntun Abdullah untuk turun awal.

Bagi yang menggikuti sejarah Islam masih jelas peristiwa umar menangis tatkala turunnya ayat tentang kesempurnaan Isla. Apabila ditanya, Umar berkata... apabila sempurna sesuatu perkara maka akan berlaku perkara yang mengurangkannya.

umNO telah sampai ke kemuncaknya. Teori RAHMAN telah sempurna. Bangunan Parlimen mengisyarat terlalunya BN berkuasa sebagai penerusan kuasa penjajahan di Tanah Melayu. Rakyat pelbagai kaum yang dulunya sering bergaduh telah terpaut padu bersama Pakatan Rakyat. Parti yang mengimbangi perkauman Barisan Nasional kian hancur satu persatu dengan segala macam masalah dalaman. kini tinggal umNO ingin menjuarai pelbagai kaum tanpa memperdulikan rakan sebantalnya selama ini.

umNO yang berlidah melayu selama ini telah mula bersuara satu Malaysia. Tiada lagi isu Melayu selain isu memperkasakan bahasa Cina dan India... kesaksamaan antar kaum yang menjadi musuh umNO selama ini. Hilangnya identiti umNo menggambarkan umNO kehilangan rentak dalam berpolitik dalam wajah Malaysia baru yang diterokai oleh Pakatan Rakyat...

Jika dalam tempoh terdekat bangunan parlimen rebah menyembah bumi, ia mungkin petanda parti kerajaan selama ini kian menghampiri penghujung hayatnya... Mampukah bangunan bersejarah itu dibaiki jika asas binaannya kian raapuh??? dan mampukah umNO dipulihkan jika asasnya hanya kuasa???? kita menanti siapa rebah dulu antara Kerajaan Barisan Nasional atau Bangunan Parlimen....

Baik juga jika Kerajaan Pakatan Rakyat memulakan pemerintahannya dengan bangunan parlimen baru... biarlah segalanya baru dengan harapan rakyat terhadap masa depan yang baru

No comments:

Search This Blog