Wednesday, April 14, 2010

Dua Tahun Memerintah, PR Berjaya Siapkan 20 Projek Terbengkalai

Dari Mac 2008 hingga Januari 2010, jumlah projek terbengkalai yang berjaya disiapkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor sepenuhnya serta pemilik telah mendapat kunci kediaman adalah 20 projek atau 7,779 unit.

Statistik itu diberikan Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad ketika menjawab pertanyaan lisan daripada Ahli Dewan Negeri Selangor Meru, Dr Abdul Rani Osman pada Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Sidang Dewan Negeri Selangor kali ke-12 di sini semalam.

Menurut Iskandar, syarikat yang bekerjasama dengan Task Force yang ditubuhkan sedang atau telah mengkaji 103 projek terbengkalai melibatkan 44,480 unit.

Dari jumlah itu katanya, 25 projek atau 9,298 unit sama ada di bawah pemaju atau kontraktor yang baru atau projek telah dihidupkan semula.

Setakat ini 396 unit dari tiga projek telah siap iaitu Saujana Putra, Ukay Bistari dan Puncak Jalil.

"Untuk tahun ini, 2,400 unit dijangka akan disiapkan tahun ini," ujar ADUN Cempaka itu lagi.

Menjawab soalan Dr Abdul Rani berkenaan langkah yang diambil kerajaan negeri untuk mengatasi masalah pembeli rumah terbengkalai di Taman Desa Kencana di DUN Meru, Iskandar berkata terdapat tiga kaedah yang digunakan bagi menyelesaikan projek berkenaan.

Ia adalah menerusi pemantauan rapi, Task Force projek perumahan terbengkalai serta pengambilalihan atau rampasan tanah seperti di Bukit Botak dan Alam Perdana.

Katanya, kerajaan negeri menerusi Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor boleh mengeluarkan surat mengesahkan projek perumahan terbengkalai supaya pembeli boleh menstrukturkan semula pinjaman mereka.

"Jika terdapat pembeli yang telah disenarai hitam oleh bank kerana berhenti membayar ansuran pinjaman, satu cara adalah bagi pemaju penyelamat membeli balik rumah mereka supaya pembeli terkeluar dari senarai hitam.

"Bagi yang tidak mendapat pinjaman bank, kerajaan negeri telah mengenalpasti bank tertentu yang boleh menguruskan pinjaman bagi mereka yang tidak mempunyai slip gaji seperti penjaja, peniaga atau yang bekerja sendiri," katanya.

Tambah beliau, pinjaman di bawah skim ini boleh juga dilanjutkan sehingga 65 tahun. Sementara bagi yang umurnya telah lanjut pinjaman dua generasi boleh juga ditawarkan.

Menurut Iskandar, projek Desa Kencana yang terbengkalai ini dan projek-projek terbengkalai lain memerlukan lebih RM5 bilion untuk memulihkannya.

"Buat masa ini, pemulihan adalah secara 'self-financing' yang dibiayai oleh sektor swasta.

"Kerajaan negeri belum lagi membiayai secara langsung pemulihan projek-projek terbengkalai. Tetapi anak syarikat negeri iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor sedang terlibat di dalam memulihkan projek terbengkalai Selayang Mutiara atau Bukit Botak," katanya.

2 comments:

Unknown said...

Salam pagi

Unknown said...

lupa nak bagi tahu,blog anda sudah disenaraikan dlm blogger peminat Tokguru
http://bloggerpeminattokguru.blogspot.com/
dlm senarai Panglima 1

Search This Blog