Monday, April 12, 2010

Brahim Ali bercakap soal Akidah?

Perkasa sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan yang dikepalai oleh Ibrahim Ali yang ditubuhkan semata-mata untuk memperjuangkan hak dan keistimewaan Bangsa Melayu secara rasmi menolak jawatankuasa antara agama tetapi meletakkan syarat jika mahukan pengiktirafan pihaknya.


Apa yang menyebabkan Brahim Ali merasakan adalah perlu mendapatkan pengiktirafan dari PERKASA dahulu sebelum Jawatankuasa Antara Agama ini bergerak?

Sedangkan pemimpin MCA dan GERAKAN pun tidak takut akan gertakan dari PERKASA ini.. inikan pula pemimpin atau Menteri menteri dari BN..

Sebenarnya aku bukan nak mengulas pasal samada PERKASA nak iktiraf Jawatankuasa Antara Agama atau tidak..

Brahim Ali yang selama ini begitu bertegas tentang ketuanan Melayu, berapi-api bercakap soal Melayu seolah-olah Bangsa Melayu itu terlalu mulia dijadikan Allah dimuka bumi ini, tiba-tiba hari ini bercakap soal akidah..

Brahim Ali seorang Assobiyah bercakap tentang Akidah?

Mungkin ketika galak memperjuangkan dan mempertahankan Hak Keistimewaan orang Melayu dari siapa entah, Brahim Ali terlupa Rasulullah SAW telah bersabda…

"Bukan dari kalangan kami, mereka yang menyeru kepada asobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang berperang atas dasar asobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang mati atas dasar asobiyyah." (Sunan Abu Daud)

Apa makna Assobiyah?

Al-Imam Yusuf al Qardhawi menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan perkauman, kenegaraan atau assobiah itu ialah wala' (taat setia) seseorang muslim itu hanya kepada sesuatu kawasan sahaja atau kepada jenis bangsa tertentu sahaja. Dengan itu hubungan kenegaraan dan puak didahulukan (dilebihkan) daripada unsur lain.

Dalam erti kata yang lain assobiah itu beerti pertolongan, kasih sayang, ketaatan dan yang seumpamanya dari seseorang kepada pihak lain berdasarkan kepada ikatan kekeluargaan, kekumpulanan, kebangsaan, kenegaraan dan sebagainya tanpa didasarkan oleh asas agama.

Jika yang dimaksud Melayu itu sebagai Islam seperti yang orang Melayu faham. Maka ia bererti sesuatu yang dituntut. Tetapi jika yang diertikan Melayu sekadar satu bangsa, dalam masa yang sama menidakkan hak bangsa lain. Maka ia bererti telah bersikap assobiyah.

Jika kita termasuk dalam definasi di atas, atau sikap mempertahankan melayu seperti definasi di atas. Maka ia adalah sesuatu yang dilarang.

Sama-sama kita fikirkan. Apabila kita berjuang atas nama Islam, maka ia akan menyelamatkan kita dari setiap sudut. Tetapi jika kita berjuang atas nama bangsa maka ia akan membawa kita kepada pelbagai syubhat yang bahaya.

No comments:

Search This Blog