Wednesday, August 12, 2009

mana pergi kejantanan SPRM

kita tertanya-tanya kemana perginya sifat kejantanan SPRM untuk menyiasat kes-kes rasuah yang sebelum ini ditunjukkan oleh SPRM. bukankah sebelum ini pantang dengar ada lapuran atau dakwaan di media atau blog tentang wujudnya unsur rasuah atau salahguna kuasa dengan sepantas kilat mereka akan menyiasat. contohnya, isu lembu yang melibatkan MB selangor, isu ubahsuai rumah KM pulau pinang, isu salahguna wang oleh exco selangor hingga menyebabkan kematian setpol seorang exco.

tapi bila timbul isu penyelewengan wang hingga 1 bilion ringgit dan timbul isu istana bekas MB selangor yang bernilai jutaan ringgit, kemanakah perginya kejantanan dan kepantasan SPRM untuk bertindak?

apakah SPRM hanya mempunyai sebelah mata sahaja yang hanya nampak kes yang melibatkan individu dari PR sahaja? mana perginya ketelusan yang sering dilaung-laungkan. malah PM juga ada berkata demikian bila SPRM menyiasat kes rasuah seorang exco di terengganu yang macam panas-panas tahi ayam. PM kata SPRM tidak memilih bulu dan tidak mengira pangkat atau kedudukan bila menjalankan tugas. cuma kes kapal selam dan sukhoi saja yang tidak boleh di siasat barangkali. yang lain semuanya mungkin boleh tapi mesti minta restu darinya dulu sebelum nak ambil tindakan. bukan nya apa, kena tengok dulu pengikut siapa orang itu. puak mana?
kita tentu tertanya-tanya kenapa PAC yang mesti siasat masalah penyelewengan yang berlaku dalam PKFZ dan bukannya SPRM. dah terang bila Ketua Pegawai Eksekutif KDSB, Datuk Seri Tiong King Sing - yang juga pengerusi Kelab Penyokong BN - mendakwa beliau telah 'menderma' RM10 juta kepada Presiden MCA yang juga Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat tahun lalu.

Wang tersebut, tambahnya, adalah untuk aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan bahagian-bahagian MCA.

Timbalan Tiong dalam KDSB, Datuk Faizal Abdullah berkata Ong telah menggunakan jet peribadi milik syarikat tersebut sebanyak lima kali dan 'berhutang' kepada mereka sebanyak AS$40,000 bagi perkhidmatan tersebut.

SEMASA Muhyiddin Yassin menjadi Menteri Pertanian dan Asas Tani beberapa tahun lalu berbangkit soal Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) telah menjadi penjamin kepada sebuah syarikat yang meminjam Euro 10 juta kira-kira RM46 juta dengan sebuah bank luar negara pada tahun 2006.

Pinjaman itu dibuat katanya untuk membina Fish Ptotect di kawasan parlimen Pagoh di Johor. Parlimen Pagoh diwakili Muhyiddin (foto). Sampai kini projek itu tidak dibangunkan.
Tindakan LKIM itu dikatakan menyalahi undang-undang dan akta LKIM kerana ia meletakkan agensi kerajaan itu dalam bahaya dan berisiko tinggi menanggung beban tidak mutlak. Kerana sebagai penjamin LKIM kena bertanggungjawab melengsaikan pinjaman berkenaan sekiranya pemimjam gagal melunasinya.

LKIM juga tidak mempunyai kepentingan dalam syarikat berkenaan. Yang menghairankan kenapa LKIM bersedia untuk bertanggungjawab dengan menjadi penjamin ke atas pinjaman berkenaan? Apakah tindakan LKIM ketika itu atas persetujuan atau restu Menteri Pertanian dan Asas Tani yang bertanggungjawab ke atas LKIM? Perlantikan pengerusi LKIM adalah dalam bidang kuasa menteri berkenaan.

Yang menjadi Pengerusi LKIM ketika itu ialah Adam Abdul Hamid, ketua Umno bahagian Pulai. Baru-baru ini Adam mengikuti rombongan Timbalan Perdana Menteri ke Australia. Semasa di Perth, Adam membuat kenyataan Umno Johor akan mengadakan himpunan besar-besaran bagi melaungkan Anwar Ibrahim pengkhianat bangsa.

Bagaimanakah status mengenai pinjaman berkenaan? Pinjaman itu dikeluarkan oleh bank HSBC N.A New York, Amerika Syarikat. Apakah ianya sudah dibayar sepenuhnya oleh syarikat yang membuat pinjaman itu? Sebelum ini juga ada terdengar bank yang mengeluarkan pinjaman berkenaan sudah bercadang untuk menuntut bayaran balik itu dari LKIM menerusi wakilnya Barfkly Bank di Sinagpura.

Kes ini pernah timbulkan dalam surat khabar tidak lama dulu kemudian ditutup atas arahan bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi.

jadi apa lagi yang nak ditunggu oleh SPRM

No comments:

Search This Blog