Tuesday, August 11, 2009

Chua cadang MCA keluar dari BN

Bekas Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng berkata, sudah beberapa kali beliau mencadangkan kepada kepimpinan MCA agar parti itu keluar dari Barisan Nasional (BN).

Cadangan ini beliau buat kerana marahkan sikap buruk beberapa kerat pemimpin Umno yang mereka buat melalui kenyataan dan sikap mereka. Chua berkata demikian dalam ceramahnya di Kuantan malam tadi.

Chua adalah bekas Naib Presiden MCA. Baru-baru ini Chua telah mengisytiharkan diri keluar dari MCA dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR). Semasa dalam MCA, Chua pernah dua kali mencuba menawarkan diri untuk bertanding jawatan Presiden, tetapi dalam kedua-dua percubaan, beliau ditolak oleh perwakilan.

Mengulas tentang ini, Chua dalam ceramahnya di sini semalam mendedahkan yang beliau ditolak kerana beliau telah beberapa kali mencadang dan menyarankan agar MCA membuat ketetapan keluar dari BN jika perangai beberapa kerat pemimpin Umno tidak berubah.

Bahkan dalam satu langkah yang dikira drastik, Chua pernah mengusulkan satu resolusi supaya semua menteri, timbalan menteri, exco kerajaan negeri dan wakil rakyat MCA meletak jawatan jika Umno tidak berubah dan terus membohongi rakyat. Malangnya resolusi beliau ini telah ditolak.

Chua dalam ceramahnya semalam juga menjelaskan tentang tindakannya menyertai PKR. Ujar beliau keputusan ini bukanlah sesuatu yang mudah, apalagi perkhidmatannya bersama MCA selama 33 tahun bukanlah satu tempoh masa yang pendek.

Ia bermula bila secara sulit beliau telah berkesempatan bertemu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan dalam pertemuan itu Anwar sempat menitipkannya senaskah manifesto PKR, yang kemudiannya didapati begitu selari dengan perubahan yang cuba dibawanya ke dalam MCA dahulu.

Walaupun memutuskan untuk keluar MCA dan menyertai PKR adalah keputusan yang agak berat, dan sudah tentu mengundang banyak kejutan dari kalangan banyak pihak, namun Chua rela meninggalkan segalanya semata-mata perjuangan perubahannya untuk kebaikan rakyat.

Tambah Chua, beliau kini rasa bebas dan puas terutamanya bila bersuara untuk rakyat kerana beliau tidak lagi perlu berselindung seperti dalam kerajaan dan dalam MCA/BN dahulu.

Chua percaya bahawa era politik berasaskan kaum dan perkauman sudah berakhir. Mana-mana pergerakan politik yang mahu mencuba nasib pada masa ini haruslah membawa aspirasi rakyat yang pelbagai kaum dan latar belakang.

Dalam ceramahnya semalam, Chua menegaskan keputusan Pilihanraya Umum Ke-12 yang lalu adalah bukti akan kepercayaannya ini, BN hanya mendapat 46 peratus undi popular!

BN kalah di semua ibu negeri di Semenanjung Malaysia kecuali di Kangar dan Johor Baru, BN hanya menang satu dari sebelas kerusi parlimen dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Bagi Chua tidak ada kesimpulan lain yang boleh dibuat dari angka-angka ini melainkan hanya satu, ini adalah bukti kukuh yang rakyat telah menolak Umno dan BN.

No comments:

Search This Blog