Wednesday, July 29, 2009

Kes Teoh: 77 Saksi vs 70,000 saksi

"Seramai 77 saksi telah dipanggil berhubung siasatan kes Teoh. 28 saksi terdiri dari pegawai SPRM. Sebelum ini, telah tersebar video klip VK Linggam yang telah ditonton oleh lebih 70,000 orang di youtube. Suruhanjaya telah ditubuhkan dan Linggam dan konconya disabit bersalah. Lepas tu tak jadi apa pun. Tak dengar pun Linggam masuk penjara, disebat dan sebagainya. TAk jadi apa-apa pun. Kalau kes Teoh ini terbukti kerja UMNO pun, pasti tak jadi apa-apa juga. Mari lihat apa yang berlaku pada 77 saksi malang ini:

Dari 77 saksi ini, 28 terdiri dari pegawai SPRM yang telah bergilir-gilir menyoal Teoh dari pukul 10 malam sampai 3:45 pagi. Samada mereka bersama-sama mencampak Toh selepas itu, hanya Allah yang tau.

Soalan-soalan yang ditanya kepada saksi:

1. ADAKAH TEOH MEROKOK?

Tujuan soalan : untuk menunjukkan Teoh hisap rokok lalu mungkin rokoknya terjatuh dari tingkap lalu Teoh terjun untuk menyelamatkan putung rokok beliau agaknya.

2. ADAKAH TEOH INI JENIS SUICIDAL? JENIS NAK BUNUH DIRI?

Mungkin polis berharap benar ada ahli keluarga Teoh yang berkata, "YA ENCIK! DIA NI MEMANG CADANGNYA NAK BUNUH DIRI WATU WEDDING TU NANTI!" . Pelik pelik soalan polis.

3. ADAKAH TEOH NI JENIS YANG ADA BANYAK KASUT DAN BERTUKAR-TUKAR KASUT?

Biarlah dia dengan kasut dia. Yang polis sibuk-sibuk ni apasal? Lain kali, eloklah polis tanya sekali:

"ADAKAH SI MATI NI ADA BANYAK SELUAR DALAM? APA JENAMA KEGEMARAN DIA? CALVIN KLEIN ke GIARDONA? "

Dalam pada itu, disebalik segala kepincangan dan nama busuk SPRM, Muhyidin Yassin pula dengan tak malunya menawarkan kepada negara-negara Afrika untuk berkongsi kaedah Malaysia membasmi rasuah melalui SPRM:

Afrika belajar daripada Malaysia cara tangani rasuah

KAMPALA 27 Julai - Malaysia telah berkongsi pengalamannya menangani rasuah termasuk menerusi penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan negara-negara Afrika dalam Dialog Perkongsian Pintar Global 2009 (Global 2009) yang sedang berlangsung di Munyonyo di sini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pengalaman Malaysia itu disampaikannya menerusi salah satu sesi dialog bersama ketua-ketua kerajaan yang menyertai Global 2009 hari ini.

"Kita beritahu mereka mengenai SPRM dan kita berpeluang berkongsi pengalaman bagaimana rakyat harus disedarkan tentang bahaya rasuah supaya ia dilihat sebagai sesatu yang jijik dan perlu disemai dalam jiwa masyarakat. Ini kita bincang secara terbuka," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berada di sini untuk menghadiri Global 2009 di Munyonyo Commonwealth Resort dekat sini yang bermula semalam hingga esok. - Utusan

---------------------------------

MAKIN mundur la negara Afrika tu. Kasihan.... "

No comments:

Search This Blog