Tuesday, November 15, 2011

Kes Feedlot-Kondo Hanya Disiasat Apabila Pakatan Rakyat Berkuasa

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerahkan kes projek lembu Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita Datuk Shahrizat Abdul Jalil untuk disiasat Polis Diraja Malaysia (PDRM).


Menurut suruhanjaya itu, keputusan itu dibuat setelah merujuk kepada bahagian perundangan dan pendakwaannya yang mengaklasifikasikan aduan yang diterima bawah kesalahan Kanun Keseksaan.

"Sehubungan itu SPRM telah diminta merujuk aduan tersebut kepada pihak PDRM," kenyataan itu dipetik.

"Ia juga selaras dengan nasihat daripada Lembaga Penasihat dan Pencegahan Rasuah yang meminta SPRM tidak menjalankan siasatan selain daripada kesalahan di bawah ASPRM (Akta Pencegahan Pencegahan Rasuah Malaysia) 2009."

Kenyataan itu juga memaklumkan, keputusan itu sudah dimaklumkan kepada pengadu yang bersetuju dengan tindakan itu.

Sementara itu, NGO Jingga 13 sebagai pengadunya berkata, mereka dimaklumkan kes itu akan disiasat bawah Seksyen 409 melibatkan kesalahan pecah amanah jenayah oleh pekhidmat awam.

"Jingga 13 meminta agar pihak PDRM mengambil sikap telus dan profesional serta segera menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap kes berprofil tinggi ini kerana ia melibatkan wang rakyat yang telah dipecah amanah tanpa rasa bersalah; dan bertanggungjawab melakukan jenayah dan mengkhianati rakyat Malaysia," kata Penyelarasnya Fariz.

Pengadu: Prasangka berlarutan

NGO yang dikaitkan dengan PKR itu pada 11 November membuat laporan pada SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan pinjaman untuk membeli kondominium mewah RM9.8 juta One Menerung di Bangsar, Kuala Lumpur.

Ia ekoran dakwaan PKR bahawa dana daripada pinjaman NFC kepada National Meat and Livestocks Corporations Sdn Bhd (NLMC) digunakan untuk pembelian seunit projek berprestij itu.

Setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendakwa, tindakan syarikat milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita Datuk Shahrizat Abdul Jalil itu merupakan penyelewengan dan bertentangan dengan tujuan pinjaman wang kepada NFC.

Menurut seksyen itu, penjawat awam atau agen yang disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara bagi tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak lebih 20 tahun, dan dengan hukuman sebatan dan denda.

Dalam kenyataannya hari ini, Fariz juga mengucapkan terima kasih atas komitmen SPRM yang bertindak profesional terhadap aduan pihaknya.

Sementara itu, Setiausaha Jingga 13 Sharifuddin Shafi Muhammad pula mendesak Shahrizat meletakkan jawatan kerana penglibatan keluarganya didakwa "mendatangkan prasangka yang berlarutan".

Malah, katanya, "pendedahan lengkap" beberapa pemimpin PKR gagal dijawab dengan fakta oleh menteri yang didakwa bersikap berdolak dalik.

"Jingga 13 juga benar-benar amat hairan sehingga kini seluruh ahli Wanita Umno terus membisu dengan skandal NFC yang melibatkan ketuanya," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Rafizi Ramli dengan bongkaknya berkata, tidak masuk akal, pembelian kondominium mewah sebagai pelaburan kepada NFC. Sebaliknya Rafizi cuba menggambarkan pembelian kondominium tersebut sebagai salah satu penyelewengan NFC sekalipun wang yang digunakan adalah daripada soft-loan, bukannya geran kerajaan!

Sehingga setakat ini, Rafizi Ramli dan sekalian pemimpin Pakatan, menggambarkan soft-loan yang diberikan kepada syarikat berkenaan sebagai geran kerajaan. Dari semasa ke semasa, mereka cuba menggambarkan NFC merupakan syarikat kerajaan yang menggunakan dana awam untuk operasinya.

Justeru, dalam mana-mana perbelanjaan syarikat tersebut, perlu dibentangkan kepada awam hala tuju kewangannya. Sehinggakan perbelanjaan setiap satu aset pun perlu diperjelaskan untuk menunjukkan tiada sebarang penyelewengan di dalam syarikat berkenaan.

Agak aneh memandangkan tidak ada seorang pun, terutama sekali Rafizi Ramli yang mahu mendesak agar laporan kewangan syarikat tersebut dibentangkan. Sebaliknya mereka bermain tembak rambang untuk mewujudkan persepsi, soft-loan adalah geran kerajaan.

Bukankah daripada soft-loan tersebut, perkara terpenting ialah wajib bayar semula? Kalaulah NFC langsung tidak membuat pembayaran balik, mungkin satu hal tetapi apabila syarikat berkenaan membuat pembayaran semula pinjaman mereka, maka di manakah masalahnya kalau pun syarikat tersebut mahu membeli aset bagi menjamin pelaburan?

Sepatutnya Rafizi juga menjawab, apakah dengan menjual aset seperti yang dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor di mana Rafizi merupakan salah seorang daripada tukang penasihatnya merupakan satu tindakan yang baik?

Tatkala NFC melabur dalam bidang hartanah bagi menjamin duit yang mereka pinjam tidak hilang begitu sahaja, kerajaan negeri Selangor pula menjual setiap hartanah yang dimiliki oleh anak-anak syarikat negeri untuk menunjukkan mereka mempunyai wang tunai dalam tangan.

Mana satu yang lebih baik?

NFC beli kondominium berharga RM7.5 juta yang dikatakan oleh Rafizi Ramli, Saifuddin Nasution dan Zuraidah Kamaruddin sebagai RM9.8 juta. Penjelasan diberikan ialah, NFC mengambil keputusan tersebut untuk mengurangkan kebarangkalian kehilangan wang tunai dan memutuskan untuk melabur dalam bidang hartanah. Lokasi pelaburan adalah di Bangsar, kawasan yang diketahui mempunyai nilai hartanah yang amat tinggi.

Pada masa yang sama, Kerajaan Negeri Selangor yang diketuai oleh PKR dan mempunyai penasihat ekonomi berharga RM1 bernama Anwar Ibrahim dan dibantu pula oleh Rafizi Ramli memutuskan untuk menjual bangunan yang bernama Menara Worldwide di Jalan Bukit Bintang. Bangunan tersebut diuruskan oleh Faber Facilities Sdn. Bhd. Faber Facilities pula merupakan salah satu anak syarikat Faber Group Bhd, rakan kongsi UEM Berhad. Harga yang ditawarkan adalah RM350 juta, dan boleh dirunding.

Antara dua tindakan tersebut, yang mana satukah agaknya yang lebih mendatangkan keuntungan sama ada untuk jangka pendek mahupun jangka panjang?

Yang pertama, dikatakan menyeleweng... manakala pihak yang kedua pula dikatakan membela rakyat....

Anda pilih yang mana?

Ehsan The Flying Kick

Psssttt.. Wang tersebut wang pinjaman dan bukannya wang yang diberikan begitu sahaja kepada Syarikat NFC, jangan termakan hasutan Pembangkang.


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

Search This Blog