Wednesday, July 20, 2011

10 'keganasan' orang awam terhadap polis semasa himpunan Bersih 2.0

Sumber Tulahan


Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar meminta kerjasama orang ramai agar menyerahkan rakaman video berkaitan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lepas untuk dijadikan bukti sama ada terdapat dakwaan polis bertindak ganas semasa menyuraikan perhimpunan itu.



Mustahil polis tidak mempunyai bukti-bukti keganasan yang dilakukan sehingga perlu meminta kepada orang ramai.
Sedangkan polis boleh sahaja membuka youtube dan gambar-gambar yang diambil oleh orang ramai untuk digunakan sebagai bukti.
Jika polis menuduh video youtube dan gambar-gambar itu palsu, polis boleh sahaja guna khidmat pakar Amerika sebagaimana yang digunakan ke atas video seks ciptaan Dato 'T'.
Apa jaminan polis, orang ramai yang menyerahkan video akan selamat dari ugutan dan ancaman jika menyerahkan video keganasan polis.
Berikut adalah senarai 10 keganasan polis semasa himpunan Bersih 2.0.
http://1.bp.blogspot.com/-xXCedQLHtPw/Thl69hknw2I/AAAAAAAAQTE/UNPIX1yjlzE/s320/bersihmati2.png
1. Allahyarham Baharuddin Ahmad, meninggal dunia

Mengikut laporan awalnya, Baharudin sesak nafas selepas terkena gas pemedih mata yang ditembak polis ke arah orang ramai yang menyertai perhimpunan itu.
Namun, cerita lain mula merebak sebaik sahaja jenazah Allahyarham dikeluarkan dari rumah mayat Hospital Kuala Lumpur selepas menjalani postmortem.
“Empat tulang dadanya didapati patah manakala tiga batang giginya juga patah,” kata Azhar Kassim, anak saudara Allahyarham Baharudin.
http://tvsnews.net/v1/images/news_images_upload/allahyarham.jpg
Laporan postmortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa.Ia menjadi tanda tanya keluarga kerana kenapa laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.
Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya.
http://www.fuhsantai.com/wp-content/uploads/2011/07/bodyguard-anwar-2-640x480.png
2. Fayyad Al-Bakri, retak tulang pipi , jalani pembedahan plastik
Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution berkata , polis hanya boleh melepaskan tembakan gas pemedih mata pada paras 45 darjah ke arah udara , namun apa yang berlaku di KL Sentral 9 Julai lalu, pihak polis dipercaya sengaja menembak peluru gas pemedih mata ke arah mata Anwar Ibrahim,peluru itu melantun ke pipi pengiring beliau, Fayad Al-Bakri.(Ada Youtube )
http://3.bp.blogspot.com/-eBs_UGyjK_g/Th3j174ow5I/AAAAAAAACWk/VBKJjy5D7zY/s400/fayad%2Bal%2Bbakri%2B2.png
Akibatnya pengiring Anwar ini mengalami pendarahan dan kecederaan yang teruk di bahagian tulang pipinya.  Beliau dilaporkan terpaksa menjalani pembedahan plastik.
http://1.bp.blogspot.com/-I2axRDckLeA/Th9zSCGb6pI/AAAAAAAAAeo/o19uKi285ME/s1600/268058_10150242917063046_215868293045_7054253_6642161_n-775839.jpg
3. Seorang pemuda, patah kaki kanan
Pemuda ini patah kaki kanannya akibat diterajang oleh beberapa anggota Polis/FRU.
http://media1-cdn.malaysiakini.com/382/515a218cedcef5d4c1533928ca7beb99.jpg
Selepas ditahan, diikat tangannya dengan cable tight, pemuda ini kemudiannya ditinggalkan begitu sahaja dibahu jalan oleh anggota polis yang menahannya selepas menyedari kaki pemuda ini patah. Maklumat mengenai pemuda ini masih belum diperolehi lebih lanjut.

4. Roslan Hussain,retak tulang dagu, patah dua batang gigi, terima 20 jahitan
Roslan mengalami keretakan pada tulang dagu, dua batang gigi patah serta terpaksa menerima 20 jahitan di bahagian luar dan dalam mulut akibat terkena kelongsong gas pemedih mata pada himpunan Bersih 2.0. 
Doktor terpaksa mengikat giginya buat sementara dengan kos RM480 sebelum pembedahan dengan anggaran RM10,000.
http://broslam.com/khalid_cedera.png
5.  Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad , enam jahitan di kepala
Khalid menerima enam jahitan selepas ditembak dengan gas pemedih mata tepat di kepalanya.
http://3.bp.blogspot.com/-EwZmesDoSDo/ThpTSlpJglI/AAAAAAAAHyA/iuM80vlHk4M/s1600/1.jpg 
http://www.tvsnews.net/images/news_images_upload/mat%202.jpg
6. Timbalan Presiden PAS, ligamen koyak , terpaksa dibedah memasukkan besi
Motosikal yang dinaiki Timbalan Presiden PAS ini dirempuh Land Rover polis sehingga menyebabkan beliau tergolek di jalanan. 
Beliau yang cedera kemudian dibawa oleh pegawai polis ke Balai Polis Jinjang dan dirujuk ke hospital untuk membuat pemeriksaan lanjut.
http://1.bp.blogspot.com/-OqqIwlGN9Ag/TiRNhGnuveI/AAAAAAAAALY/ewfACWweUs8/s1600/mat%2Bsabu.png

“Saya dibebaskan selepas membuat pemeriksaan di klinik. Tapi disebabkan kaki kanan saya tidak pulih hari ini saya buat pemeriksaan di Selangor Medical Centre.  Doktor kata ligamen saya koyak dan pembedahan untuk memasukkan besi" kata Mohamad Sabu
Beliau baru sahaja selesai menjalani pembedahan memasukkan skru di kepala lutut untuk membolehkan beliau berjalan semula.
7. Haji Suhardi Mohd, sesak nafas, pengsan
Haji Suhardi ditahan polis dan diikat dengan tangan ke belakang. Beliau mengalami sesak nafas yang teruk dalam keadaan tangan terikat.
 http://3.bp.blogspot.com/-mAUrcoB0Q04/ThxgHiabWRI/AAAAAAAABb0/B6h_9LTQcYg/s320/Lakonan+1.png
Polis yang mengikat beliau gagal membuka ikatan mungkin kerana tidak membawa 'kunci' , hanya membawa pengikat. Akhirnya, orang awam yang membantu untuk membuka ikatan . 
Beliau di bawa ke hospital selepas itu. Ramai yang keliru dan menyangka bahawa Haji Suhardi adalah Allahyarham Baharuddin Ahmad (Ada Youtube )
http://2.bp.blogspot.com/-32FJq9ORsho/ThkGYCy-U7I/AAAAAAAAFc4/62CjRU_Xo3o/s400/beza3.jpg
8. Dato' Seri Anwar Ibrahim,cedera di kepala dan lutut
Polis dikatakan menghalakan tepat senapang gas pemedih mata ke arah Anwar dalam jarak dekat.Hanya tindakan pantas daripada pengawal peribadi Anwar, Fayad Al-Bakri menyelamatkan pemimpin itu daripada kecederaan lebih teruk. ( Ada Youtube)
http://3.bp.blogspot.com/-vHZACMbF510/ThmaOxFkDTI/AAAAAAAAEuw/3jBgH9iVolg/s400/Anwar-Filem.jpg
Doktor menasihatkan Anwar memakai pelindung leher kerana khuatir kecederaan itu akan memberi kesan kepada tulang belakang beliau.
http://3.bp.blogspot.com/-BgqiAG9TGak/ThhM6VwDzxI/AAAAAAAAiig/4e8g4FixtSE/s320/280a84e6ad5a1a4dd9304c72cff63c36.jpg
9.  Pemuda berdarah di kepala
Pemuda ini dibelasah polis hingga menyebabkan kepalanya berdarah . Beliau ditangkap oleh polis dalam keadaan darah yang meleleh di kepala.
http://2.bp.blogspot.com/-Mz5sYXEUGEs/ThkVZYIVscI/AAAAAAAAASA/h3ynb4Qw7CQ/s400/267686_144864375589282_100001971615614_275587_5100173_n.jpg
Bagi menutup keganasan polis , kepalanya telah dipakai dengan topi.( Ada Youtube )
 http://3.bp.blogspot.com/-W_IbU-SnYVk/Th6SfBtPk1I/AAAAAAAAgBQ/EMnl0KW6YfE/s1600/IMG02466-20110709-1546.jpg 
10. Pemuda , cedera diterajang
Pemuda ini telah diterajang bertubi-tubi oleh beberapa orang polis semasa ditangkap . Jalur Gemilang yang dipegangnya juga menjadi mangsa sepak terajang polis yang membelasahnya. (ada Youtube )

Inilah sebahagian dari keganasan polis yang berlaku semasa himpunan Bersih 2.0

10 comments:

Anonymous said...

Lancau lu. Orang buat kat lu, lu nampak tapi yg lu buat kat orang lu tak nampak. Lu tak dengar arahan padan muka lu. Anak lu nakal tak dgr cakap lu rotan kan Bodo.bangang.Bahlol,tolol.Bongok.

pemuda cheh said...

orang kalau berkata dengan nafsu didorong oleh iblis dan syaitan, sebaik baik perkataan mestilah berlandaskan ilmu. tanpa ilmu amalan kita ditolak allah s.w.t kalau allah pun tolak,kita manusia lagi lah. kalau dah karat hijau macam firaun, abu jahal dan ibrahim ali....dah tak boleh di tarbiyah lagi...allah tak beri hidayah...malang sungguh.

Anonymous said...

Hahaha lu langsi lu mati! Tak ikhlaslah berjuang macam ni. Adatlah kata reformasi nak berjuang nak berjihad nak mati syahid bebenor. Ni patah skit berdarah skit dah komplen! Apa ni beb? Pejuang apa namanya? Tup tup salahkan polis. Namanya pun dah perhimpunan haram, kalau ada yg mampus nasiblah! Sendiri cari mati!

pemuda cheh said...

jgn lah bila nak mengata berselindung disebalik anonymous. kalau yakin benar.....jangan berselindung.

pemuda cheh said...

kalau polis belasah anak lu macamana bro.kita pembayar cukai bayar gaji dia untuk jaga keselamatan kita...bukan sebaliknya.

pokku(putrajaya) said...

Komen macam taik...aku panas lagi lepas BERSIH tempoh hari...anon2 tu jenis pencacai yang jahil dari dulu kini & selama2nya...puok2 bangsat ni boh..xpayoh layan sangat!mereka yg selalu baca utusex&tengok Tv Najib jah ni...otak x berkembang!!!

pemuda insaf said...

Aku akan pastikan umno betul2 tumbang & berkubur tanpa batu nisan bila pilihanraya nanti..

Beginfx said...

Ni pencacai Umporno Comment mcm takda agama..Tempat org macam kau mmg patut duk dlm umno.

Anonymous said...

Salam buat Anon 0813 dan 0838, gua kompom lu polis dan suku sakat dia..cuma gua sedih, lu asyik dok tegakkan ARAHAN. Jangan dok cerita banyakla bro, itu hari lu orang tengok semua baju biru dan topi merah saja, sebab tu jadi macam ni, tapi gua rasa kalau satu group yang berjaju hijau loreng ambil alih, gua rasa polis ngan FRU yang kena bedal. Macam insiden kat Kg Baru, 13 Mei, gua dengar ramai gak polis yang maut dibedal ngan askar. Depe askar tu baru betul-betul anak bangsa, buykan macam polis, kecut teloq.

Penaga said...

Hana Rakyat Hana Nagara - Polis bek ganas2 sama rakyat beh. Pegah tu Amano - rakyat chareng , bek perbodohkan rakyat beh...

Search This Blog

Loading...