Friday, December 3, 2010

Perhimpunan UMNO 2012 buat bawah kanopi?

Nampaknya PKR lebih bersedia mengharung badai dalam proses pengukuhan ahli dan kepimpinan mereka. Parti yang barus berusia 7 tahun itu berjaya menyelesaikan konvensyen mereka dengan baik. Meskipun media menerjah disetiap penjuru macam nak terlingkup parti PKR tetapi pemilihan satu ahli satu undi yang berjalan diperingkat setiap cabang berjaya diselesaikan. Meskipun banyak kekurangan, munasabah dah sebagai pemilihan kali pertama dengan ahli yang pelbagai ragam disetiap lapisan akar-umbi dan bukannya cara pemilihan perwakilan, bagi penulis ia sudah cukup baik.

Selepas pemilihan DAP, kini sepatutnya rakyat ingin melihat bagaimana pula UMNO yang akan menghadapi Perhimpunan Agung mereka dengan pemilihan disemua peringkat. Tetapi pemilihan UMNO ditangguhkan…

Umno yang dikatakan parti hebat, berusia dah lebih separuh abad masih lagi takut dan tidak percaya kepada kemampuan mereka untuk mengurus pemilihan diperingkat akar-umbi. Umno parti je besar tapi telor kecik. Sememangnya setiap kali pemilihan pelbagai isu pasti timbul dengan perebutan jawatan, rasuah dan sebagainya.

Dan pemilihan kali ini Najib sendiri pun takut dan bimbang bahawa partinya akan bergolak dan berbalah serta berebut pimpinan. Nak hadapi pilihanraya Pru-13 lagi. Nak jaga parti lagi.. Nak selesaikan kepimpinan UMNO di Terengganu sahaja pun tak selesai-selesai… macamana nak selesaikan seluruh Negara.

Penyelesaiannya adalah tangguh. Media kerajaan semua jadi macam biawak kabok. Diam membisu. Apabila parti lain memgadakan konvensyen dan pemilihan, mereka serang macam nak terlingkup. Selepas PKR, DAP juga telah selasai. Sepatutnya rakyat nak tengok pula UMNO. Apatah lagi hak ahli-ahli nak memilih dan menentukan kepimpinan mereka. Tetiba giliran UMNO tangguh. Rakyat juga nak tengok bagaimana kali ini pemilihan dibuat diperingkat akar umbi. Macamana UMNO nak uruskan. Rasuah banyak mana. Retak macamana.

Tapi rakyat kecewa. Umno takut dan terpaksa tangguh. Bukan sebulan dua, tetapi setahun setengah wooo… ikut ko le labuuuu…. Tangguh lama-lama, tangguh lepas pilihanraya, bukan apa... Bimbang-bimbang pemilihan UMNO akan datang tak boleh buat kat PWTC dah… UMNO dah jadi pembangkang??? Macamana? kalau kat bahagian-bahagian tu, UMNO memperalatkan bagunan kerajaan. Kalau kalah macamana? Ke kena buat bawah kanopi je? kang! Naye..

No comments:

Search This Blog

Loading...