Friday, November 19, 2010

Rombakan Kabinet Lanun: Basi dan rakyat terus diketepikan

Oleh: Chegu Zul


Rakyat tidak rasa apa-apa dan merasakan apa-apa perubahan, walaupun berlaku perubahan kabinet dalam kerajaan Malaysia. Pengalaman sudah-sudah bagi PM yang lalu. Rakyat teruja dan merasakan perubahan terhadap rakyat directnya bila berlaku rombakan dalam barisan kepimpiman PM yang terdahulu.
Jika zaman dahulunya rakyat amat ternanti-nantikan perubahan itu, rasa terkesan bilamana kepimpinan peringkat kementerian itu berubah. Mungkin kerana kesungguhan khidmat menteri yang waktu itu mahu membela rakyat terus menurunkan khidmat terbaik mereka (walaupun ambik sikit) juga berbanding dengan menteri dalam kabinet terakhir Umno BN yang tidak terkesan dan dirasai rakyat. kerana nampak ambil dan utamakan diri didahulukan kot.

Oleh itu kita jangkakan dengan jangkauan maklumat pantas yang bergerak laju, waktu ini SPRM atau BPR dahulu yang berjaya mencium salah laku tetapi kini rakyat sendiri (para blogger) yang menjadi agen SPRM yang paling berkesan. Nampak blogger dan maklumat dalam cepat pecah dan tersebar pantas ke meja blogger daripada meja SPRM.
Samada laporan mereka positif atau negatif SPRM kini menjadi badan terakhir yang dapat menilai keabsahan pendedahan sesuatu penyelewengan itu.
Waktu ini, rakyat tertanya-tanya banyak mana pula duit akan kementerian tertentu akan bazirkan bilamana berlaku perubahan rombakan kabinet. Dan berapa banyak projek yang kroni wujudkan bagi memberi ruang dan peluang bagi segelintir rakyat terutama kepimpinan Umno Bn untuk membina kekayaan luar biasa. Dibawah slogan keramat RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN INDIVIDU KRONI & PUAK DIUTAMAKAN.
Harapan rakyat jangan jadi kabinet penyamun. Harapnya…

No comments:

Search This Blog