Thursday, September 23, 2010

PDRM ADALAH DIBAWAH KEMENTERIAN DALAM NEGERI. DAN SIAPAKAH MENTERI KEMENTERIAN TERSEBUT?

tcw4malaysia
.Telah beratus tahun PDRM, melaksanakan tugas dan tanggungjawap demi memastikan keamanan dan kselamatan Negara kita terjamin.
Namun, kritikan demi kritikan sama ada dari individu2 mahupun pertubuhan Politik dan NGO, kencaman yang amat keras dan, sepatutnya tidak harus menyalahkan PDRM sahaja.
Kita harus mengkaji dan belajar daripada kesilapan kenapa PDRM sering di persoalkan kewibawaan PDRM sejak kebelakang ini? Terutama sekali dalam mempersoalkan keselamatan warga Malaysia terdedahkan kepada jenayah begitu ketara sekali!

PDRM bukan lah satu badan bebas yang melaksanakan tugas harian berdasarkan kepada Akta Polis, Kanun Acara Jenayah dan berbagai bagai Undang2 dan Akta2. PDRM melaksanakan tugas hariannya dibawah payung payung Politik sebenarnya. Kenapa saya berkata sedemikian? PDRM ADALAH DIBAWAH KEMENTERIAN DALAM NEGERI. DAN SIAPAKAH MENTERI KEMENTERIAN TERSEBUT? JAWAPNYA MENTERI ITU ADALAH SEORANG AHLI POLITIK! Kita kena faham selagi kita ini dikatakan sebagai MANUSIA! sifat berkepentingan pasti ujud. Pendek kata saya ambil RAMLI YUSOFF sebagai contoh, ketika beliau menyandang jawatan Pengarah Jenayah Perdagangan dan memberi nasihat supaya TAJUDDIN RAMLI dituduh membabitkan kes M A S. Disebabkan ada pihak ketiga, tiada tindakan diambil dan kes itu dimasukkan dalam strongroom dan senyap begitu sahaja. Siapakah yang harus dipersalahkan? Adakah PDRM?
Itu adalah salah satu daripada beribu2 kes yang mana pasti ada pihak ketiga yang menjejaskan tugas dan tanggungjawap PDRM dari dulu hingga kini, dan akan berterusan sekiranya sesuatu resolusi diambil.
Sepatutnya PDRM adalah Polis DIRAJA Malaysia. Apabila perkataan DIRAJA , PDRM hendaklah dibawah DYMM/PARLIMEN BUKAN KEMENTERIAN DALAM NEGERI. Agar tugas dan tanggungjawap PDRM dapat berjalan dengan sempurna dan berkesan.
Bila kita memperkatakan jenayah sahaja, itu kerja POLIS. Bila diambil tindakan tegas, salahkan POLIS itu dan ini, amat tidak adil bagi PDRM yang harus menerima tekanan dan kritikan2 negatif dari berbagai2 pihak.
Kita harus faham, selagi PDRM dibawah Kementerian Dalam Negeri, adakah mana mana POLIS akan mendedahkan siapkah pihak ketiga yang ganggu tugas Polis? Pasti tidak ada, kecuali lah macam Musa Hassan, dah PENCEN baharu berani mengeluarkan kenyataan tersebut. Kalau lah POLIS yang masih berkhidmat dalam PDRM dan bertindak mendedahkan siapakah pihak ketiga yang ganggu tigas Polis. Tak naik pangkat, mesti kena berbagai2 kerena, seperti RAMLI YUSOFF.
Bukan sahaja PDRM, malah SPRM, ATM, KASTAM sepatutnya dibawah DYMM/PARLIMEN.

2 comments:

Anonymous said...

sepatutnya PDRM ditukar kepada PDBM [polis dibawah menteri].

Unknown said...

Baru aku tahu.. butanya aku dan rakyat malaysia yg lain..Apakah adil bila undang2 di bawah kementerian.. mmg xlah.

Search This Blog