Tuesday, December 15, 2009

Peguam Negara diberi seminggu keluar sijil khas untuk dakwa Lingam

Pengerusi DAP, Karpal Singh memberikan tempoh seminggu kepada Peguam Negara untuk mengeluarkan sijil khas bagi membolehkannya menjalankan pendakwaan ke atas peguam yang terlibat kontroversi pita rakaman ‘Lingam’, Datuk V K Lingam.
Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu berkata, beliau menerima cabaran yang dilontarkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz sebelum ini, untuk mendakwa Lingam, bagaimanapun sehingga kini tiada sebarang sijil ‘Fiat’ dikeluarkan Peguam Negara bagi membolehkannya menjalankan pendakwaan sejak sebulan lalu.

Menurutnya, terdapat beberapa kesalahan Lingam sebagaimana yang ditayangkan dalam bukti pita rakaman, termasuk kesalahan melobi pelantikan peguam dan kesalahan melanggar Akta Peguam Profesional.

“Saya beri tempoh seminggu kepada Peguam Negara untuk mengeluarkan sijil Fiat bagi membolehkan saya mendakwa Lingam memandangkan sebelum ini, Nazri ada melontarkan cabaran akan memberikan keizinan kepada mana-mana peguam untuk mendakwa Lingam, sekiranya ada yang berani tampil.

“Kini, saya sendiri menyatakan kesudian untuk mendakwa Lingam, namun sehingga kini, surat Fiat masih tidak dikeluarkan atas tujuan itu oleh Peguam Negara. Mana janji yang ditaburkan Nazri sebelum ini?,” katanya pada sidang media di Air Hitam, semalam.

Karpal turut menyuarakan hasrat bertemu secara terus dengan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail bagi membolehkan beliau segera mendapat sijil Fiat untuk mendakwa Lingam sekiranya Nazri masih lagi berdiam diri dan bermain tarik tali dengannya.

“Saya akan berjumpa terus dengan Peguam Negara bagi memberikan penjelasan terperinci berhubung kesalahan yang dilakukan Lingam bagi membolehkan sijil Fiat segera dikeluarkan sekiranya Nazri masih terus bermain tarik tali,” katanya.

Sebelum ini, Karpal Singh menyatakan kesudiannya untuk menghulurkan khidmat bagi mendakwa Lingam sekiranya Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail memberikan kebenaran undang-undang kepadanya untuk bertindak

No comments:

Search This Blog