Monday, November 16, 2009

kota siputih...PRK lagi

PR telah menang di kota siputih. mahkamah telah mengarahkan pilihanraya diadakan semula di situ. mahkamah menyatakan bahawa SPR tiada kuasa untuk membuat keputusan bahawa samada pilihanraya patut atau tidak diadakan apabila speaker menghantar surat menyata kekosongan kerusi di situ apabila ADUN nya tidak menghadiri sidang dewan dua kali berturut-turut.

bermakna selepas ini kerajaan PR di perak boleh lah membawa kes 3 ekor katak di perak ke mahkamah pula. apabila speaker DUN perak menghantar surat menyatakan kekosongan untuk 3 kerusi di perak dahulu, SPR membuat keputusan bahawa kerusi tersebut tidak kosong. berdasarkan keputusan mahkamah terhadap kes kota siputih, "Meskipun SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun hakim tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa speaker.

jadi kita tunggu dan lihat perkembangan seterusnya di perak. berbalik kepada kes kota siputih, SPR dan UMNO sudah pasti tidak akan duduk diam. rayuan pasti akan di buat dan hakim mahkamah rayuan akan digunakan untuk membuat keputusan kembali memihak kepada mereka. seperti apa yang berlaku kepada nizar di perak. jadi kita lihat lah jika rayuan dibuat hakim manakah yang akan dilantik untuk mendengar rayuan tersebut. apakah hakim yang mempunyai sifat keberanian dan boleh berlaku adil atau hakim yang hanya mementingkan periuk nasi. yang tiada teluq kata orang sebelah utara.....

No comments:

Search This Blog