Wednesday, July 25, 2012

TPM SANGGUP TELAN AIR LUDAH DI BULAN RAMADAN

 Kerajaan Pusat melalui Jawatankuasa Kabinet Khas Mengenai Isu-isu Air Selangor tanpa mengajak wakil Kerjaan Selangor bermesyuarat telah menolak cadangan Kerajaan Negeri Selangor untuk mengambil alih pengurusan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas)tetapi setuju air tak perlu dicatu.

Bila kata-kata menipu digunakan memakan diri sendiri akhirnya Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pengambilalihan Syabas tidak boleh dilakukan kerana Kerajaan Negeri Selangor tidak mematuhi beberapa perkara dalam perjanjian konsesi seperti kenaikan tarif air dan pampasan.

BN walaupun dah tahu ada klausa 32 dalam perjanjian konsesi, kerajaan negeri boleh ambil alih tetapi cuba berdolak-dalik kununnya ada beberapa perkara yang substantif dan prosedur yang tidak dapat dipenuhi Kerajaan Negeri Selangor dan Syabas.

Lepas tu beliau (Muhyiddin) beri alasan nak minta pandangan muktamad daripada Peguam Negara dan serah pada Peguam Negara untuk membuat keputusan muktamad dengan segera pula.

Sebelum ini Muhyiddin memberitahu, krisis air di Selangor kini berada dalam keadaan kritikal sehinggakan sokong air dicatu dari cadangan Syabas namun bila dibidas oleh Kerajaan Negeri Selangor dengan fakta sehingga beri alasan bukan air kurang tapi air dirawat yang kurang.

No comments:

Search This Blog