Tuesday, February 16, 2010

"Umno menang di Perak, tetapi boleh hilang Malaysia"?

Umno/Barisan Nasional (BN) di Perak atau pusat tidak boleh gembira dengan keputusan Mahkamah Persekutuan yang memutuskan Dato' Seri Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah mengikut tafsiran mahkamah.

Sebaliknya, kata pengamal undang-undang, Hanipa Maiden Umno berhadapan dengan risko yang besar memandangkan keputusan itu membuka jalan 'rampasan' kuasa seolah-olah dihalalkan oleh tafsiran undang-undang

"Awak (Umno) mungkin menang Perak, tetapi awak (Umno) juga jangan lupa mereka bboleh hilang Malaysia kerana implikasi kepada keputusan mahkamah tadi (9 Februari) itu lebih kepada membenarkan kuasa Sultan boleh memutuskan siapa sahaja untuk jadi menteri Besar atau Perdana Menteri.

"Jika suatu hari nanti, ada beberapa ahli Parlimen BN 'cross over' kepada PAS, atau KeADILan atau DAP, dan Pakatan Rakyat merasakan ada majoriti untuk membentuk kerajaan, mereka boleh mengadap Yang DiPertuan Agong untuk memohon membentuk kerajaan baru

"Ini boleh terjadi dan boleh dibenarkan dengan tafsiran keputusan Mahkamah Persekutuan tadi," katanya yang juga panel peguam Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dalam kes tersebut.

Sementara itu, Hanipa tidak menolak bahawa keputusan itu adalah keputusan yang telahpun disangkakan, namun mengaku adanya peruntukan dalam prosiding keputusan mahkamah membenarkan keputusan penghakiman dibaca oleh seorang daripada lima hakim yang mendengar kes itu.

"Kita sudah jangka kalah, saya tidak yakin hakim-hakim boleh berani membuat keputusan yang akan menyebelahi Pakatan Rakyat, namun apa yang lebih besar ialah implikasinya kepada kemungkinan kes-kes sedemikian berlaku dalam masa akan datang," tegasnya lagi.

Dalam pada itu, peguam yang mewakili Nizar, Leong Chit Keng pula memberi analogi yang mudah, dengan keputusan itu katanya kini samada rakyat boleh lagi mempercayai kehakiman di negara ini.

Ujarnya, jika di United Kingdom, rakyatnya boleh untuk tidak percaya kepada polis, tentera, mahupun pimpinan, namun rakyat ada pilihan untuk mempercayai ketelusan kehakimannya.

Di negara ini (Malaysia), ia menjadi persoalan samada keyakinan kepada sisitem kehakiman itu boleh diletakkan atau sebaliknya, ujar Leong.

Panel lima hakim pada 9 Februari lalu sebulat suara memutuskan bahawa Zambry Abd Kadir dari BN adalah Menteri Besar Perak yang sah.Keputusan ini dibuat setelah tertangguh sejak 5 November lalu.

Presiden Mahkmah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, mengetuai panel lima orang hakim yang mendengar kes tersebut.

Yang lainnya ialah Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria dan Hakim Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, Datuk Wira Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Datuk Abdull Hamid Embong dari Mahkamah Persekutuan.

Keputusan panel hakim tersebut diumumkan oleh Arifin pada jam 11 pagi.Sebelum perbicaraan bermula, perkarangan Istana Keadilan Putrajaya dibanjiri para wartawan dan penyokong BN serta Pakatan Rakyat.

Pada jam 8.00 pagi, penyokong BN yang memakai baju kuning dengan tertulis 'daulat tuanku' memenuhi perkarangan hadapan mahkamah.Mereka melaungkan 'daulat tuaku' dan 'satu Malaysia'.

Sementara dalam masa yang sama para penyokong Pakatan Rakyat sedikit demi sedikit menghampiri Istana Keadilan.

Sebaik Mohamad Nizar tiba bersama isterinya, Datin Seri Fatimah Taat, suasana gegak gempita dengan laungan 'hidup rakyat' dan 'reformasi'.Ketika itu juga, FRU dan polis ditugaskan untuk memisahkan kedudukan penyokong Pakatan Rakyat dan BN.

Suara-suara mengecam antara satu sama lain kedengaran, namun tiada kekecogan berlaku.Sebaik keputusan diumumkan, penyokong Pakatan Rakyat melaungkan 'hancur BN', "Zambry Penipu' dan 'Bubar Dun Perak'.

Namun kehadiran Nizar bertemu dengan penyokong membuatkan suasana kembali tenang, dan Nizar menyeru kepada penyokong agar tenteram dan tidak melayan provoksi, selain Nizar sendiri mengetuai bacaan doa diakhir himpunan.

2 comments:

Katok said...

Kalau ada majoriti kepada pembangkang... apa salahnya, buat jangan tak buat... menangkan hati rakyat dulu. Jangan cakap kamu mewakili rakyat sahaja, adakah YB lain tak mewakili rakyat??? lompat jangan tak lompat

Anonymous said...

umno sumer pun boleh maa..haram pun halal maa

Search This Blog