Monday, December 28, 2009

Jika Lembaga Disiplin PAS Menyiasat PKFZ

Oleh ramziredang

"Kau orang nak kata apa, itu kau orang punya pandangan. Tetapi pada pandangan aku lembaga disiplin PAS lembab. Siasat pasal satu hal macam Hasan Ali tu pun dah memakan masa berbulan, bayangkan jika kita memerintah negara dan menyiasat perkara seperti PKFZ, mungkin beratus tahun kut baru leh siap.

Mungkin inilah akibatnya bila kita selalu melihat dan komen keburukan pihak lawan tetapi pada masa yang sama kita tidak melihat kelemahan kita sendiri. Lupakah kita tiap tindakan kita akan menggambarkan kebolehan sebenar kita bila memerintah negara?

Pada tindakan yang seperti inikah rakyat ingin meletakkan kepercayaan untuk kita menggalas beban rakyat? Itu baru satu kes, jika andai ada berpuluh puluh kes, maka akan bertimbun-timbunlah fail yang akan terlonggok di atas meja. Dengan alasan tidak mahu ada pihak yang teraniaya. Alangkah lemahnya gambaran keadilan dalam pandangan kita.

Pada aku makin cepat ianya diselesaikan maka makin cepatlah jawapan yang ditunggu oleh rakyat. Jika sendainya Hasan Ali tidak bersalah maka cepatlah namanya dapat dibersihkan. Lambat dan cepat akan memberi tanggapan negatif kepada banyak pihak. Jika kita berada di pihak Hasan Ali sendiripun, kita mengharap keputusan yang segera samada bersalah ataupun tidak.

Pada aku bersalah atau tidak adalah perkara kedua, tetapi menyelesaikan satu satu isu adalah lebih utama. Itu menggambarkan kecekapan kita dalam menyiasat dan menyelesaikan sesuatu. Bagi aku lembaga disiplin PAS telah gagal menggambarkan bahawa mereka dapat bekerja dengan cekap. Mereka telah gagal untuk memberi keyakinan kepada rakyat tentang kecekapan kita mentadbir negara jika di beri peluang.

Kekadang terfikir, siasatan lembaga disiplin kita dah jadi macam mahkamah negara kita, yang sengaja mengheret perbicaraan menjadi agak lama, supaya rakyat mula sejuk dan lupa akan isu yang berlaku. Kelambatan keputusan yang dicapai itu sendiri seolah olah membuat kita dapat meneka apa keputusan yang akan diumumkan oleh mahkamah.

Sama samalah kita nantikan.

No comments:

Search This Blog