Wednesday, November 11, 2009

buang masa dengan masalah sendiri

sedar atau tidak, bn terutamanya umno sedang bertungkus lumus untuk melemahkan pakatan rakyat terutamanya PAS. saban hari media masa memutarkan berbagai isu hingga membuatkan pemimpin PAS membuang masa untuk menjawab persoalan tersebut.

isu kerajaan perpaduan, walau TG nik aziz berkali-kali memutuskan bahawa tidak akan duduk semeja dengan umno untuk berbincang berkenaan isu itu, namun masih ada pemimpin PAS yang cuba untuk menghidupkan semula isu ini apabila media membangkitkan semula isu itu. sehingga terpaksa diadakan seminar khas.

PAS selangor juga menjadi bahan utama media dengan dua pemimpin hassan ali dan khalid samad menjadi berita utama. semua isu ini menyebabkan PAS terpaksa memberi tumpuan untuk menangkis tuduhan dan masalah yang dibangkitkan media.

terbaru isu bai'ah. riuh rendah jadinya orang berbahas isu ini. media berjaya mencipta satu isu yang membuat semua orang memberi tumpuan. hingga melupakan isu-isu yang lebih besar seperti PKFZ, VK LINGAM, UNDI POS, JAMBATAN POS DIPANG, LAPORAN AUDIT NEGARA. sepatutnya pemimpin-pemimpin pakatan memberikan tumpuan untuk menghidupkan isu-isu ini dan cuba mendesak kerajaan untuk mengambil tindakan untuk membongkar apa-apa penyelewengan yang berlaku. ini tidak, masa mereka banyak dihabiskan untuk isu-isu dalaman yang tidak memberi manafaat kepada rakyat.

pemimpin pakatan sepatutnya kena buat apa yang dibuat oleh BN. cari isu dan biar mereka pula sibuk untuk menjawab. baru rakyat buka mata dan tahu apa yang di buat oleh kerajaan mereka.
bukannya menghabiskan masa untuk masalah dalaman parti dan juga masalah individu. ini akan membuat rakyat muak. dan inilah yang cuba dilakukan oleh BN.

pemimpin PAS pula kalau rasa diri mereka yang menjadi punca segala isu dalaman parti, letak lah jawatan. kalau benar anda berjuang kerana allah dan bukan kerana kebendaan, tentu tiada masalah untuk berundur. demi sebuah perjuangan tak salah untuk berbuat demikian.

pemimpin PAS juga kena belajar untuk tidak membuat sebarang kenyataan yang kemudiannya memberi masalah pada parti. kalau nak buat kenyataan yang melibatkan dasar parti, bawalah berbincang dulu. jangan pandai-pandai buat kenyataan lepas itu beri masalah pada orang lain untuk menjawabnya. melainkan memang niat atau tugas dia untuk membuat masalah bagi parti. mungkin telah dilantik sebagai agen untuk memusnahkan parti dari dalam.

penyokong dan ahli pula, jangan lah memilih pemimpin yang kita dah tahu akan beri masalah pada perjuangan. banyak lagi pemimpin yang berkelayakan. janganlah asyik-asyik orang itu yang dipilih. beri peluang pada orang lain pula. baru akan ada perubahan pada parti.

1 comment:

TheSniper said...

Umno bergembira dengan apa yang sedang berlaku dan senang hati kerana semenjak 2 menjak ni tiada hal dalaman Umno diperkatakan. Walhal keadaan sebenar "Rakyat dah tak memperdulikan Umno".Jangan sampai syndrom yang sama turut melanda PAS.

Search This Blog