Perkara ini perlu diingatkan. Ia  bukan sahaja berlaku di Malaysia, tetapi banyak negara lain yang  ‘berlebihan’dalam memuja pembesar mereka. Amalan berkabung selama 40  hari dengan pelbagai pantang larang atau pakaian tertentu sempena  kematian pembesar negara atau kerabat diraja adalah bercanggah dengan  ajaran Islam. Perkara-perkara berikut perlu dijelaskan;
1. Dalam ajaran Islam, yang  diwajibkan berkabung hanyalah isteri kematian suami iaitu selama 4 bulan  10 hari. Ini telah ditegaskan oleh al-Quran dan al-Sunnah. 
Dalam Surah al-Baqarah ayat 234: (maksudnya)
“Dan  mereka yang meninggal dunia antara kamu dengan meninggalkan  isteri-isteri, hendaklah mereka menangguh (menunggu iddah) selama empat  bulan, sepuluh hari..”
Dalam hadis Nabi s.a.w bersabda:
“Tidak  halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat  untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian  suaminya, iaitu empat bulan sepuluh hari” 
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Berkabung dengan pantang  larangnya mempunyai hikmat dan latar sejarah yang tersendiri. Walaupun  asalnya amalan masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam, namun Islam  membuang amalan buruk yang ada padanya dan mengekalkan atau menambah  nilai-nilai baik yang dapat menjaga dan memelihara nama baik seorang  isteri.
2. Hadis Nabi s.a.w:
“Tidak  halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat  untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian  suaminya” 
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
menunjukkan bahawa selain  isteri, tidak dibolehkan berkabung melainkan keizinan atau kelonggaran  kepada wanita yang kematian keluarga, dengan syarat tidak lebih dari  tiga hari. Sebab itu dalam riwayat Zainab binti Abi Salamah, dia  berkata,
“Aku  masuk menemui Ummu Habibah r.ha iaitu isteri Nabi s.a.w ketika  sampainya berita kematian ayahnya Abu Sufyan r.a dari negeri Syam. Pada  hari ketiga setelah ayahnya (Abu Sufyan) meninggal, Ummu Habibah meminta  minyak wangi lalu mengusapkannya pada kedua sisi wajahnya dan kedua  pergelangannya. Beliau berkata: “Demi Allah! Aku sebenarnya tidak  berkeinginan terhadap wangian, cumanya kerana aku pernah mendengar  Rasulullah s.aw. : “Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada  Allah dan Hari Akhirat untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari,  kecuali atas kematian suaminya, iaitu empat bulan sepuluh hari”.
3. Telah wafat Rasulullah s.a.w  sedangkan para sahabah baginda yang amat mengasihi baginda tidak  melakukan amalan berkabung. Telah wafat para khalifah yang sangat mulia;  Abu Bakr, Umar, Uthman, ‘Ali dan seluruh para sahabah Nabi s.a.w yang  mulia, umat Islam tidak pernah membuat amalan berkabung! Telah meninggal  ‘Umar bin ‘Abd al-Aziz khalifah yang agung, umat Islam tidak berkabung.  Padahal mereka lebih layak untuk ditangisi dan berkabung –jika  diizinkan.
Generasi mereka lebih faham dan  menghayati Islam dibandingkan kita. Telah meninggal ramai ulama yang  sangat besar dan berjasa seperti para tabi’in, para imam hadis dan  fekah, tidak pula umat Islam berkabung. Apakah ada sesiapa yang lebih  mulia dari mereka semua untuk kita berkabung?
4. Maka amalan berkabung sempena  kematian pembesar atau kerabat istana bukanlah dari ajaran Islam.  Bahkan menyanggahi apa yang ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. Mereka  yang meninggal pada hari ini tidak lebih mulia dari insan-insan soleh  bermula Rasulullah s.a.w dan selepas baginda. Jika kematian mereka pun  umat tidak berkabung kerana mematuhi arahan Rasulullah s.a.w, apakah  kita merasai pembesar dan kerabat yang meninggal pada zaman ini lebih  mulia dari mereka? Sama sekali tidak. Kepada Allah kembali segala  urusan.

 
 
1 comment:
Apa maksud berkabung sebenarnya? Biasanya berkabung digunakan oleh nonmuslim.
Tapi apa yg berlaku kpd jenazah selepas dikebumikan selama 40 hari 40 malam?
yg dpt menolong arwah hnyalah doa anak yg soleh, ilmu yg dimunafaatkan & amal jariah yg ditinggalkan.
Kenapa kita sibuk nak berkabung atau tak berkabung bila berlaku kematian?
Sebagai anak yg soleh dia boleh mendoakan ibunya.
Menghadiahkan bacaan alquran 30 juzu' dalamasa 7 hari samada diupahkan org membaca atau dibaca sendiri tadarus bersama ahli keluiarga.
Menghadiahkan oleh anak yg soleh kpd arwah dgn zikir Lailaha illallah sebanyak 70 ribu kali.
Menghadiahkan oleh anak yg soleh kpd arwah dgn surah ikhlas sebanya seribu x.
Juga menghadiahkan bacaan doa tahlil kpd arwah.
Menghadiah solat sunat arwah selepas solat maghrib oleh anak2 juga dpt membantu arwah di dlm kubur.
Perkara di atas sebaik2nya dilakukan oleh anak yg soleh dlm masa 40 hari 40 mlm. Kerana dikabarkan selama itulah jenazah terlalu azab di dlm kuburnya jika amalan yg dibawa tidak mencukupi.
Adalah lebih baik lebih afdhal jika amalan tersebut berkekalan sepanjang hayat.
Di kabarkan juga bahawa arwah di alam barzah juga seperti org di dunia. Ada rasa lapar dahaga sejuk & kepanasan. Terpulang kpd amalan masing2.
Maka kiriman anak2 yg soleh lah yg membuatkan arwah tenang & dpt menjalani khdupan normal selayaknya di alam sana.
Wallahua'lam.
Post a Comment