Friday, November 25, 2011

Malaysia Kalah Teruk Dengan Indonesia


"Indonesia mungkin tidak mendapat perhatian seperti yang banyak diterima dari dunia seperti China dan India, tetapi tiap-tiap pakar perniagaan dan ekonomi menyedari potensi ekonomi Indonesia akan menjadi ekonomi terbesar di Dunia!

Sokongan terbaru datang daripada ahli ekonomi yang terkenal dari Universiti New York, profesor Nouriel Roubini.

Dengan memiliki sumber yang kaya, dengan jumlah penduduk kira-kira 246 juta, Roubini percaya Indonesia boleh meningkat kepada ekonomi ke-10 terbesar di dunia menjelang akhir dekad ini dan ke-6 terbesar menjelang 2030.  Penggunaan domestik negara yang besar, paras hutang yang rendah dan demografi muda adalah antara beberapa faktor utama yang memihak.

Beliau berkata jika pelaburan terus disalurkan ke kawasan-kawasan yang sesuai seperti modal infrastruktur, manusia dan langkah-langkah pembaharuan, Indonesia boleh berkembang pada kadar antara 6.5% dan 8% potensi.  Manakala Malaysia masih terkapai-kapai mencapai 4 - 5%.

Menurut Bank Dunia, KDNK atau jumlah nilai barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan dalam ekonomi Indonesia bernilai AS $706.6bilion pada tahun 2010. Ini menjadikan ekonomi ke-5 terbesar di Asia, dan ke-18 di dunia.

Reformasi tulen merupakan kunci

Penemuan penyelidikan HSBC Global dalam laporan Julai bertajuk, "Sesuatu yang besar akan datang di Indonesia", berkata negara ini mempunyai potensi melepasi kadar pertumbuhan 8% pada tahun 2020. Ini jelas akan membuat Indonesia salah satu ekonomi paling pesat berkembang di dunia. 

Tabung Kewangan Antarabangsa menjangkakan KDNK Indonesia akan berkembang 6.4% tahun ini dan 6.3% pada tahun 2012.  Walaupun ketidaktentuan ekonomi global yang berterusan, mereka percaya ekonomi Indonesia akan terus didorong oleh perbelanjaan pengguna dan pelaburan yang kukuh.

Ahli ekonomi menyifatkan reformasi yang berjaya di Indonesia dihasil melalui benih reformasi tulen (tetapi menyakitkan) negara ini yang telah disemai dalam dekad yang lalu.

Walaupun Indonesia masih dibelenggu dengan masalah lama seperti rasuah, birokrasi dan pita merah, tetapi ahli ekonomi percaya bahawa langkah-langkah pembaharuan yang berterusan akan menyimpan negara pada landasan yang betul untuk menjadi kuasa besar ekonomi yang seterusnya.

Satu kaji selidik baru-baru ini BBC lebih daripada 24,000 rakyat di seluruh 24 buah negara meletakkan Indonesia sebagai tempat terbaik bagi usahawan untuk memulakan perniagaan. Ini diikuti oleh Amerika Syarikat, Kanada, India dan Australia.

Walaupun negara kita Malaysia mempunyai sumber asli yang banyak… tetapi dengan penyalahguanaan dan penyelewengan ekonomi, Malaysia akan jauh ketinggalan dari Indonesia memandangkan jumlah penduduk di negara ini hanya sekitar 28 juta jika dibandingkan dengan penggunaan domestik negara yang besar sebanyak 10 kali ganda dimiliki oleh Indonesia.

Dengan masalah ekonomi yang teruk sedang berlaku di Eropah dan krisis hutang di Amerika, bolehkah Malaysia bertahan bergantung harap pada ekonomi domestik.

Adakah atas sebab itu kerajaan mengenakan pelbagai cukai dan menaikkan harga barang semata-mata meningkatkan pendapatan domestik negara?

Tidak adakah cara lain yang lebih baik?

No comments:

Search This Blog