Tuesday, January 12, 2010

Kental dan Rasional Seorang Menteri Besar

Kini sudah hampir sebulan Muharam, selepas sambutan tahun baru Hijrah 1431 dan minggu pertama Januari 2010 nampaknya Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan amat kental dan rasional serta berjaya menguruskan sekurang-kurangnya tiga isu besar melibatkan karisma kepimpinannya. Isu tersebut ialah pertama, keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu melibatkan saman Timbermine Sdn. Bhd. terhadap Kerajaan Negeri Kelantan, kedua meredakan isu rawatan kesihatan Al-Sultan Kelantan dan ketiga menangani isu kalimah Allah yang membabitkan provokasi bakar gereja Kristian.


Bagi isu Timbermine, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz sudah memutuskan untuk dikemuka rayuan dan satu jawatankuasa khas dibentuk untuk menangani langkah-langkah sewajarnya bagi tujuan penyelesaian. Begitu pula, isu rawatan kesihatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan, pihak Kerajaan Negeri telah mengambil langkah sewajarnya untuk memastikan pusat rawatan dibuat di Kuala Lumpur. Kemudian, terkini berkaitan isu kalimah Allah yang mencetuskan beberapa demonstrasi dan bantahan, termasuk melontar bom petrol dan percubaan membakar gereja. Pihak Tuan Guru Dato’ Menteri Besar yang juga selaku Mursyidul Am PAS dan Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS telah mengeluarkan suatu kenyataan yang cukup meredakan keadaan hubungan antara agama di Negara ini. Di samping kedua-dua pemimpin besar parti Islam itu turut melawat gereja berkenaan. Misalnya, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz petang semalam (10 Januari) telah membuat lawatan simpati ke Gereja Katholik Assumption, Jalan Assunta, Petaling Jaya. Sehari sebelum itu, Tuan Guru Dato’ Abdul Hadi bersama Ustaz Nasharudin Mat Isa turut melawat Gereja Metro Tarbenacle, Desa Melawati, Setapak.

Namun, fokus besar warganegara ialah kepada isu pengguna kalimah Allah yang telah bertukar menjadi isu bakar gereja. Oleh itu, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz begitu prihatin dalam soal hubungan antara agama (merujuk kepada isu bakar gereja).

Sehubungan itu, pada sidang media (9 Januari 2010), selepas majlis penutup program Taklimat Penerangan Isu-isu Semasa di Auditorium Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), antara lain Tuan Guru Dato’ Menteri Besar menyebut:

Kesan hilangnya sensitiviti itu telah menyebabkan masyarakat melakukan pelbagai kesalahan termasuk tidak menghormati agama lain sehingga membakar gereja dan mengarak kepala lembu seperti berlaku di Shah Alam baru-baru ini.

Tiap-tiap orang nak bakar gereja kena reti gereja ini harta kawan kita orang Kristian, bila kita bakar, kita lukakan hati dia, berdosa kita di akhirat kelak.

Sama juga dengan arak kepala lembu, melukakan hati orang beragama Hindu. Ia berdosa. Tapi perasaan dosa pahala tidak ada dalam sesetengah orang Melayu sekarang kerana telah dibuang oleh UMNO. Ini yang kita dukacita.

Selain itu, disebabkan hilangnya sensitiviti tersebut telah mengakibatkan banyak perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku, telah berlaku dalam negara kita.

Sebab itulah berlakunya ada menteri yang rasuah, orang kampung yang rasuah, parti-parti pun rasuah. Hatta enjin kapal pun boleh dijual senang-senang sahaja. Mana boleh jual kalau tidak ada rasuah.

Semua itu adalah kerana UMNO telah menghilangkan sensitiviti dosa-pahala dari hati orang Melayu apabila membezakan ajaran agama Islam dengan amalan politik. UMNO sejak dulu lagi berpendirian agama lain, politik lain.

Semuga seluruh rakyat Kelantan ringan untuk memohon daripada Tuhan Yang Esa, agar semua rakyat Kelantan Darulanaim, khususnya Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz berada dalam rahmat dan berkat berpanjangan. Amin

No comments:

Search This Blog