Saturday, July 18, 2009

Kematian Teoh Beng Hock, seluruh Malaysia menanti penjelasan

Pucatnya wajah politik negara hari ini terkesan hingga ke sini bila rakyat disentakkan dengan kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik kepada Ean Yong Hian Wah, Exco Kerajaan Negeri Selangor. Satu kejutan kerana Teoh ditemui mati di bumbung sebelah bangunan yang menempatkan ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

Aris Fezul Ismail dari PAS Kuala Krau menyifatkan tragedi ini hadir dengan mengundang seribu persoalan. Berita-berita rasmi yang dipetik menggarap kemungkinan bahawa Teoh mungkin terjatuh atau terjun sendiri.

Mengapa kemungkinan ketiga iaitu perbuatan khianat tidak diperkirakan, apatah lagi menurut Fezul, sebelum ini sudah heboh wujudnya pengakuan mangsa didera oleh pegawai SPRM ketika dipanggil memberi keterangan.

Fezul juga mempersoalkan apa perlunya siasatan dibuat sehingga jam 3.45 pagi? Teoh ditemui mati semalam, dan seperti dimaklumkan beliau telah dibawa ke pejabat SPRM sehari sebelumnya, atas siasatan dakwaan salahguna peruntukan DUN sebanyak RM500,000 yang melibatkan empat orang ADUN Pakatan Rakyat di Selangor. Lebih menghairankan, ulas Faizul, siasatan SPRM ini hanya meliabtkan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat yang berbangsa China.

Timbul tanda-tanya kenapa SPRM tidak menjalankan sesi soal-siasat mereka dalam waktu bekerja? Kalaupun sesi tersebut memakan masa yang panjang, tidak bolehkah ia disambung keesokan harinya? Kenapa peguam Teo, Manoharan tidak dibenar untuk hadir bersama ketika sesi soal-siasat tersebut?

Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri mendakwa seperti dijelaskan oleh SPRM kepadanya, Teoh telah dilepaskan di sekitar jam 3.45 pagi tetapi beliau didapati tidak pulang. Teoh tidak datang ke pejabat SPRM, beliau dibawa ke sana, sewajarnya selepas sesi soal-siasat, menjadi tanggungjawab SPRM untuk menghantar beliau pulang.

Apapun justifikasi yang cuba diberi, kematian Teo, seperti kata Fezul adalah kematian semasa dalam tahanan, death under custody, SPRM seharusnya dituntut untuk bertanggungjawab penuh.

Kenyataan dan penjelasan rasmi dari SPRM sehingga kini belum ada. DUN Selangor perlu memanggil sidang tergempar bagi meluluskan usul membentuk pasukan forensik bebas untuk menyiasat kematian Teoh ini, usul serupa juga patut didesak untuk diluluskan di Parlimen atas kepentingan keselamatan awam

No comments:

Search This Blog