Monday, February 2, 2009

DUN Perak Dibubarkan?

"

 Perkembangan terkini dan mutakhir politik di Negeri Perak amat meresahkan Kerajaan Pakatan Rakyat. Kemasukkan ADUN Bota Datuk Nasaruddin Hashim ke Parti Keadilan Rakyat (PKR) rupanya berita gembira yang tidak bertahan lama, ketika berita ini ditulis, Menteri Besar Perak, Dato Seri Mohamad Nizar Jamaluddin telah mengumumkan kehilangan dua anggota exco iaitu ADUN Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan ADUN Changkat Jering, Mohd Osman Jailu.

Mereka dikatakan sudah empat hari gagal dihubungi bukan saja oleh kerajaan Negeri Perak tetapi juga ahli keluarga terdekat, satu laporan polis akan dibuat berhubung dengan kehilangan mereka.



Misteri kehilangan dua exco ini menimbulkan pelbagai spekulasi . Rata-rata membuat andaian kedua ADUN ini akan keluar daripada PKR seterusnya menyertai UMNO dan seandainya perkara ini betul-betul berlaku bermakna kedudukan kerajaan PR di Perak umpama telur dihujung tanduk. Kerajaan dibawah pimpinan Nizar pada masa itu hanya mempunyai kelebihan satu kerusi dan ianya boleh mendatangkan seribu macam bahana terhadap kerajaan yang memerintah. Ternyata kerajaan yang terbentuk pada masa itu cukup rapuh dan mampu tumbang bila-bila masa sahaja.


Sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk bercakap pasal moral tentang aktiviti melompat parti, bukan sukar meneka mengapalah kedua-dua ADUN PKR melompat kedalam UMNO, dengan tuduhan rasuah yang bakal bermula, kedua ADUN ini terpaksa memikirkan kelangsungan hidup. Ternyata UMNO bijak mengumpan mata kail disaat ikan benar-benar kelaparan.

Menghadapi kemelut ini, Menteri Besar Perak, Dato’Seri Nizar sewajarnya membubarkan Dewan Undangan Negeri, biarlah semuanya kembali kepada rakyat. Didalam sistem demokrasi, ianya dari rakyat, kepada rakyat dan untuk rakyat. Dengan menyerah kembali mandat kepada rakyat, segala hiruk pikuk dunia politik di Perak akan kembali tenang dan sekiranya Pakatan Rakyat kembali memerintah negeri Perak ianya akan dapat memerintah dengan cara yang lebih bermaruah dan bergaya.

Sekurang-kurangnya dengan adanya pilihanraya di DUN Perak, kedua-dua parti yang bertanding iaitu Paktan Rakyat dan Barisan Nasional akan dapat menguji populariti dari aspek yang lebih positif serta mengikut lunas undang-undang. Seandainya selepas pilihanraya ini, Pakatan Rakyat masih dan makin mendapat tempat dihati rakyat, percayalah perjalanan ke Putrajaya akan menjadi lebih mudah.

No comments:

Search This Blog